Screen-oriented steering :
( chess titan )
Avatar-oriented steering :
( counter strike )
Ini adalah salah satu contoh permainan video yang dipilih dimana ianya menggunakan konsep 'avatar-oriented steering' untuk mengawal karakter permainan ini bergerak. Konsep ini juga terbahagi kepada 3 jenis pengawalan iaitu ' joystick, D-pad control, mouse based control '. Tetapi, untuk bermain permainan ini pemain perlu menggunakan jenis pengawalan ' mouse based control ' untuk menggerakkan 'avatar' tersebut. Dengan menggerakkan tetikus ke hadapan, avatar permainan akan bergerak ke hadapan dengan arahan yang diberikan.
Flying :
![]() |
( air combat ) |
point-and-click navigation :
( warcraft )
Akhir sekali adalah ' point-and-click navigation '. suka saya ingin cakap kan yang saya telah memilih permainan video yang bertajuk warcraft sebagai kajian permainan saya kali ini. oleh yang demikian, ' mouse based control ' adalah jenis pengawalan bagi menggerakkan avatar di dalam permainan ini. sepanjang kajian saya, saya dapati pemain boleh mengarahkan avatar itu bergerak dengan satu klik pada avatar dan satu klik di tempat mana yang ingin di gerakkan maka avatar itu akan terus mengikut arahan dan bergerak ke arah yang di klik tadi. pemain juga boleh menggerakkan sebilangan avatar melalui ' selected ' avatar yang ingin di gerakkan dan hanya klik pada tempat yang ingin di gerakkan sahaja, maka sejumlah avatar yang di 'selected' itu tadi akan bergerak mengikut arahan yang di buat itu tadi.
No comments:
Post a Comment